Descopera care e povestea din spatele renumitului brand fashion Zara.
05 iulie 2018

ZARA: de la magazinul din colt la cel mai mare fashion retailer din lume

  • Categoria : Brand's History
  • Postat de : Tabita Outlet
  • 05 iulie 2018, 06:45

Daca ti-ai deschide sifonierul in clipa asta, cam cate creatii Zara crezi ca o sa gasesti inghesuite acolo?

Noi credem ca multe si asta nu ne mira deloc. Cu o traditie pe piata de peste 55 de ani si un model de business centrat pe client, chiar unic in lume, Zara si-a croit, incet-incet, locul in inimile si in casele a milioane de oameni din intreaga lume.

Cum a ajuns insa cel mai iubit brand de fashion la nivel global? Ce a permis dezvoltarea spectaculoasa de la magazinul din colt la cel mai mare fashion retailer? Sa-ti spunem o poveste destul de recenta…

***

Tokyo, 2015. O doamna pe nume Miko intra intr-un magazin Zara cu scopul precis de a-si cumpara o esarfa roz. Dupa o scurta discutie cu unul dintre vanzatori, vine si concluzia dezamagitoare: Zara nu avea, printre miile de articole din acel magazin, nici macar o singura esarfa roz. De fapt, nu avea esarfe roz in niciunul din magazinele sale.

Nici in Tokyo, unde s-a interesat doamna Miko. Dar nici in… Toronto, unde, o alta doamna, pe nume Michelle, a intrebat de o astfel de esarfa. Nici in San Francisco, unde o anume Elaine a fost dezamagita. Si nici in Frankfurt, unde Giselle a cautat asa ceva. In decurs de doar cateva zile, toate aceste femei, din toate aceste colturi ale lumii, au avut curiozitatea sa ceara o esarfa roz si au fost refuzate.

Insa 7 zile mai tarziu, Zara produsese deja 500.000 de astfel de esarfe roz pe care le-a distribuit in peste 2.000 de magazine la nivel global. Absolut toate s-au vandut in doar 3 zile.

Ce ne invata povestea esarfelor roz despre cel mai mare fashion retailer din lume?

Relatarea, cat se poate de reala de altfel, reflecta perfect modelul de business caruia ZARA ii datoreaza succesul:

Clientul se afla intotdeauna pe primul loc. Preferintele si nevoile sale sunt atent analizate si intampinate de optiuni diverse, confortabile si accesibile. Iar intregul proces de productie si distributie este atat de bine pus la punct incat noile design-uri sunt concepute, produse si livrate in magazine intr-un interval de cel mult 2 saptamani.

Zara este brandul care a inventat conceptul de „fast fashion” retail, inca de la deschiderea primului magazin, in Spania, in 1975. Tot atunci Zara si-a propus sa incurajeze pasiunea pentru fashion a unui spectru cat mai larg de consumatori, indiferent de cultura si varsta acestora, si a facut-o aducand creatiilor sale doua atribute esentiale: diversitatea si accesibilitatea.

E drept, micul magazin pe care Amancio Ortega si Rosalia Mera l-au deschis atunci in centrul Galiciei, in nordul Spaniei, nu facea altceva decat sa ofere copii ale modelelor brandurilor de lux. Preturile extrem de accesibile le-au oferit insa oamenilor sansa de a fi in pas cu moda cheltuind mult mai putin, iar cererea tot mai mare a permis dezvoltarea altor 9 magazine Zara in decursul urmatorilor 8 ani.

Treptat, ideea de copiere a produselor a fost nuantata si productia diversificata si adaptata la specificul zonelor carora se adresa. Brandul a fost inclus in grupul Inditex, fondat de acelasi cuplu, Ortega si Mera, a carui expansiune a permis o crestere si mai accentuata a popularitatii Zara. In cadrul grupului, lantul de magazine a beneficiat de un sistem de distributie a marfii extrem de flexibil. Capabila sa se replieze rapid si sa reactioneze la schimbarile bruste ale trendurilor pietei, Zara a crescut exponential, alaturi de multe alte branduri sub umbrela Inditex.

„Fast fashion”, „freshly baked clothes” si perisabilitatea modei

Daca si tu esti o fana a creatiilor Zara, cel mai probabil impartasesti opinia care l-a facut celebru pe Amancio Ortega, un sustinator inflacarat al perisabilitatii hainelor.

Ortega spunea ca hainele trebuie tratate ca si mancarea – cumparam, consumam, iar cand ne saturam, aruncam ce a mai ramas.

In media, acest principiu al fondatorului si politica de business a brandului sunt adesea reflectate de expresia „freshly baked clothes”, haine proaspat scoase din cuptor. Iar orice fashionista stie ca, a fi in pas cu moda, presupune sa ai acces la acele articole vestimentare care reproduc cele mai noi trenduri, in cel mai scurt timp de la lansarea unei colectii.

Zara face, practic, din orice clienta, o veritabila fashionista, dandu-i acces la design-uri noi mai repede decat orice alt brand de pe piata. Daca cele mai multe branduri au nevoie de aproximativ 6 luni ca sa lanseze o noua colectie, colectie evident inspirata din cele mai „noi” trenduri, Zara poate face acest lucru, asa cum am aratat, in decurs de cel mult 2 saptamani de la sesizarea unei tendinte.

Mai mult decat atat, productia Zara consta in:

  • Haine cu perioada redusa de actualitate;
  • Haine in editie limitata, promovate exclusiv local, la nivel de magazin;
  • Haine intr-o varietate coplesitoare de stiluri.

Actualitatea redusa este data de sursa de inspiratie, fiind vorba despre colectii de sezon, colectii care reproduc un anumit trend, articole devenite brusc populare pentru ca au fost purtate de o anumita celebritate la un eveniment recent, articole inspirate dintr-o colectie recenta a unui designer de top etc.

In ceea ce priveste editiile limitate, acestea dispun si de un numar redus de articole, stimuland interesul clientilor de a avea acces cat mai rapid la noile produse. In plus, orice noua colectie ramane in magazine cel mult 4 saptamani, motiv pentru care, cel mai probabil, nici tu nu te poti abtine sa nu vizitezi periodic magazinele Zara, tocmai pentru a te asigura ca descoperi in timp util produsele noi preferate si ca ai ocazia sa le comanzi inainte de epuizarea stocului. Iar daca tot ajungi acolo, nu trebuie neaparat sa descoperi o colectie noua ca sa mai pleci cu  ceva din magazin, ceva ce poate n-ai remarcat la ultima vizita…

Nu in ultimul rand, varietatea de stiluri este, dupa cum ai simtit pe pielea ta, coplesitoare. In loc sa aleaga un numar limitat de stiluri si sa mizeze pe cantitatea produselor care se incadreaza in acele stiluri, Zara face exact opusul – alege un numar limitat de produse care sa reprezinte un anumit stil, dar abordeaza o paleta extrem de larga de stiluri, pana la 12.000 pe an! Chiar daca un stil se dovedeste a avea mare succes si stocurile de marfa sunt rapid epuizate, acesta va fi inlocuit apoi de alte oferte, diferite, totul pentru a-i da consumatorului noi si noi optiuni, crescandu-si totodata sansele de a raspunde unor preferinte cat mai variate.

***

Toate aceste detalii, la care poate nu te-ai gandit prea mult pana acum, sunt esenta transformarii brandului ZARA de la magazinul din colt la cel mai mare fashion retailer din lume. Iar daca te-ai intrebat vreodata de ce nu te lovesti pe nicaieri de afise publicitare sau reclame in orice alt format ale brandului, raspunsul iti va parea evident: Zara nu a cheltuit niciodata bani pe publicitate, preferand sa investeasaca un procent semnificativ in dezvoltarea de noi magazine, in locuri cu trafic foarte mare.

Asa se face ca, in drumul tau de la birou spre casa, in mall cand iesi sa te relaxezi dupa program sau in weekend, si chiar fix in centrul orasului, cand umbli dupa orice altceva, ai cele mai mari sanse sa te lovesti de un magazin Zara. Brandul nu are nevoie sa-si faca publicitate ca sa te aduca in magazinele sale. Pur si simplu isi aseaza magazinele in drumul tau. Incearca sa nu intri… daca poti!