17 noiembrie 2017

Imperiul Inditex si renumitele branduri Zara, Bershka, Stradivarius si Uterqüe

Magazinele Zara, Bershka, Stradivarius, Pull & Bear, Oysho si, mai nou, Uterqüe sunt locurile in care mergem la sigur cand vrem sa ne cumparam haine. 

Stiai insa ca toate apartin unuia dintre cei mai mari retaileri de fashion din lume, Inditex? Sau ca povestea lor se scrie de mai bine de 4 decenii, la initiativa celui mai bogat om din Spania si unul dintre cei mai bogati 5 oameni din lume?

Astazi facem o incursiune in spatele unor tesaturi fine si designuri confortabile. De la originile imperiului Inditex la popularitatea de care se bucura Zara si toate celelalte magazine, vei gasi detalii interesante despre brandurile tale preferate…

2 minti stralucite, o echipa de 130.000 de oameni – „scurta” poveste Inditex

Grupul Inditex este proiectul spaniolilor Amancio Ortega si Rosalia Mera, pornit in 1975, in orasul La Coruna. Amancio s-a nascut in 1936, dintr-un tata muncitor la caile ferate si o mama menajera, fiind nevoit sa munceasca inca de la 13 ani. A inceput insa cu postul de comis-voiajor pentru un manufacturieri de tricouri, unde a inteles repede cat de importanta este reducerea costurilor cu distributia marfurilor.

Intuitia si flerul i-au servit la urmatorul job, unde a devenit manager al unui magazin de haine de lux. Dupa 14 ani de munca pentru altii, si-a deschis in 1963 propria fabrica de halate de baie, Confeccions GOA. In 1975, casatorit cu Rosalia Mera, a fondat Industria del Diseno Textil si primul magazin Zara. Rosalia era si ea o persoana simpla, retrasa si foarte muncitoare. Nu si-a terminat studiile, dar s-a dedicat cu totul acestui business de familie, care, iata cum a evoluat…

  • Timp de un deceniu, Inditex a fost reprezentat doar de magazinele Zara si doar in Spania si Portugalia.
  • Treptat, s-a extins in Mexic, S.U.A., Suedia si apoi in restul lumii.
  • In 1989, existau peste 100 de magazine Zara doar in Spania.
  • Apoi, cei doi au dezvoltat si alte branduri:
    • 1991 – Pull and Bear
    • 1996 – Massimo Dutti
    • 1998 – Bershka
    • 1999 – Stradivarius
    • 2001 – Oysho
    • 2003 – Zara Home
    • 2008 – Uterqüe
  • Strategia lor a constat in controlarea deplina a lantului de productie si distributie.
  • Principiul promovat a fost acela de „fast cheap fashion” – o moda accesibila, mereu in schimbare.
  • Inditex a investit extrem de putin in materiale publicitare si campanii de promovare.
  • Grupul s-a axat insa pe o expansiune agresiva, deschizand noi magazine, schimband marfa foarte des si atragand oamenii pentru a descoperi direct noutatile.
  • Astazi, Inditex are peste 1.800 de locatii si o echipa de aproximativ 130.000 de oameni.
  • Depozitul central ocupa 500.000 m2, de 9 ori mai mult decat cel al gigantului retailer Amazon.
  • Iar investitiile se axeaza in continuare pe marcarea de pozitii cu trafic mare – doar deschiderea unui magazin in New York, pe 5th Avenue, i-a costat 324 milioane de dolari.

Cu toate acestea, fondatorii brandului si designerii lor au fost si sunt extrem de discreti. Cand Inditex se afla pe piata de 14 ani, in 1999, nu existau poze publice cu Amancio Ortega! Iar cand grupul a fost listat la bursa si Ortega a devenit, oficial, cel mai bogat om din Spania, a continuat sa fie o prezenta discreta – nu dadea interviuri, se imbraca modest si manca in fiecare zi la cafeteria Zara…

Principiile fast-fashion promovate de Zara si Inditex – Cine? Cum? De ce?

Cu toate ca nu s-au remarcat prin originalitate, Zara si multe dintre lanturile de magazine care i-au urmat au oferit articole la preturi accesibile, care seamana cu ale marilor designeri! Jose Maria Castellano, fost CEO al Inditex, spunea ca totul in acest business se rezuma la „reducerea timpului de reactie” si ca, in fashion, „stocul e ca mancarea, se strica rapid”.

Asadar, fast-fashion-ul se bazeaza pe faptul ca: 

  • in general, cumparatorii au bugete fluctuante;
  • publicul manifesta diverse frivolitati;
  • iar tendintele in moda sunt si ele schimbatoare.

Imbracamintea, privita ca un bun perisabil, este tratata ca atare. De aceea Zara lanseaza produse noi la fiecare doua saptamani, in timp ce media industriei este de 6 luni. De aici si cele peste 12.000 de modele noi lansate pe an, care l-au facut pe Daniel Piette, directorul de moda al Louis Vuitton, sa-i numeasca „cel mai inovator si devastator retailer din lume”.

Dovada ca articolele si accesoriile fast-fashion chiar sunt pentru toata lumea a adus-o… ducesa de Cambridge. A doua zi dupa nunta ei, Kate Middleton i-a facut Zarei cea mai mare reclama posibila cand a ales sa poarte o rochie albastra, simpla si eleganta, care a costat doar 49,99 de lire…

De cand au imbratisat romanii fast-fashion-ul Inditex?

Pentru cei atat de obisnuiti cu prezenta marcilor Zara si Pull & Bear, inceputurile sunt uitate. In Romania insa Inditex a intrat inca din 2004, cu aceste doua magazine sub forma de franciza. La finalul lui 2007 a preluat intreaga activitate in numele grupului, ajungand astazi la peste 120 de magazine in toata tara.

Fara indoiala, este producatorul international cu cea mai intensa, agresiva chiar, extindere de la noi. Recent, dupa lansarea noilor branduri Uterqüe si Oysho, au inceput sa vanda si online. Faptul ca magazinele lor s-au mentinut atat de bine chiar si in perioada de criza arata faptul ca formula la care au lucrat aproape patru decenii Amancio Ortega si Rosalia Mera a fost un adevarat succes.

Fast-fashion-ul se mentine la suprafata chiar si in cele mai tulburi si instabile perioade economice pentru ca, nu-i asa, cui nu-i place moda frumoasa si accesibila?